Kolor w reklamie
A odpowiedź bardzo często ukryta jest w kolorach. W liczbie i rodzaju użytych barw, w ich zestawieniu. Kolor uruchamia lub wycisza w nas emocje, pobudza do działania lub skłania do refleksji, sprzyja aktywności lub zachęca do wypoczynku. Tak działa pojedynczy kolor, a ich zestaw...
Drugi kolor użyty w reklamie może wzmacniać lub osłabiać siłę oddziaływania tego pierwszego. Dlatego logo firmowe zazwyczaj oparte jest na jednym kolorze dopełnianym bielą, czernią lub odcieniami szarości. Bo logo to prosty, jednoznaczny przekaz reklamowy. Przyjęło się, na podstawie badań i doświadczeń nad wpływem kolorów na decyzje i zachowania ludzi, że pewne kolory są bardziej odpowiednie, a inne mniej dla firm o zdecydowanym profilu działalności.
Kolor niebieski przywodzi na myśl niebo i morze. Kojarzy się ze spokojem i z głębią. Jasnoniebieski wzbudza zaufanie, sygnalizuje gotowość do współodczuwania i współdziałania.
Kolor ciemnoniebieski bliski jest szlachetnej czerni. Zwiastuje kompetencje, wiedzę, profesjonalizm.
Kolor niebieski dedykowany jest dla przemysłu, produkcji, nowoczesnych technologii a także usług medycznych i opiekuńczych.
Kolor zielony to świat natury, ekologicznie czystej przyrody i ... pieniędzy. Wzbudza zaufanie, przywodzi na myśl skojarzenia ze spokojem, harmonią, zdrowiem, dobrostanem. W kręgu oddziaływań dolara kojarzy się ze stabilnymi instrumentami finansowymi. W promocji i reklamie przysłuży się firmom świadczącym usługi medyczne i opiekuńcze. Jest właściwym wyborem podczas kampanii promujących zdrowy lub ekologiczny styl życia. Również działalność finansowa skutecznie reklamowana jest zieloną barwą.
Kolor czerwony krzyczy samą swoją obecnością. Jest najlepszy do wykrzykiwania informacji o obniżkach, promocjach, okazjach. Jest najbardziej agresywnym ze wszystkich kolorów. Wybija się ponad wszystkie inne kolory. Kojarzy się ze stanem zgrożenia, dlatego skłania do podejmowania szybkich decyzji. Nie sposób go przeoczyć, chyba że... wszystko wokół krzyczy czerwnienią. Wtedy efekt bodźca pobudzającego do działania niknie.
Kolor pomarańczowy bliski jest czerwonemu, lecz jego przesłanie jest mniej agresywne i krzykliwe. Przywodzi na myśl stany fascynacji, ekscytacji, optymizmu, determinacji w dążeniu do celu. Pobudza do działania. Właściwy przy promocji produktów adresowanych do młodzieży, ludzi młodych i aktywnych. Dobry do reklamowania działalności produkcyjnej, edukacyjnej. Także nowoczesne technologie chętnie korzystają z jego zalet. Doskonały do promowania jedzenia, ponieważ najskuteczniej ze wszystkich kolorów pobudza apetyt.
Kolor różowy, fioletowy to też wariacje czerwonego z domieszkami bieli lub niebieskiego, co łagodzi agresywną wymowę czerwieni. Różowy jest "słodkim" kolorem jakby stworzonym dla małych dziewczynek. Przywodzi na myśl idealny świat wróżek i elfów. Kojarzy się z subtelnymi, delikatnymi uczuciami czułości, wrażliwości, ulotnego, nierealnego piękna.
Fiolet łączy w sobie moc czerwieni i głębię barwy niebieskiej. Jest próbą wypośrodkowania między namiętnością pożądania a stabilnością mądrości. Sprawdza się w reklamie i promocji firm wnętrzarskich, w branży artystycznej a także w działaniach marketingowych adresowanych do ludzi młodych i dzieci.
Kolor żółty wyizolowany w reklamie praktycznie nie funkcjonuje. Zbyt jest blady, lecz doskonale funkcjonuje w duecie. Żółty jest kolorem słońca, beztroski, radości. Chętnie wykorzystywany jest we wnętrzach obiektów edukacyjnych. Żółty "rozjaśnia umysł", pobudza intelekt. Dobry do eksponowania firm branży turystycznej, rekreacyjnej. Połączony z czerwonym, zielonym, niebieskim daje zaskakująco dobre efekty. Żółty i czerwony (czyli pobudzający łaknienie pomarańczowy) to sztandarowe barwy wielu marek sektora spożywczego.
Kolor czarny jest elegancki, klasyczny, dyskretny. Przywołuje skojarzenia z tajemnicą mocy życia i śmierci. Wprowadza głębię i perspektywę. Jednocześnie jest tak bardzo dyskretny, że "wyszczupla", niestety również wizualne elementy reklamy. Niknie w otoczeniu bogatym w formy i wielobarwnym. Wyizolowany, podany w ascetycznym otoczeniu oddziaływuje na odbiorcę bardzo silnie. Połączony z czerwienią nie ma sobie równych w sile oddziaływania. Chętnie jest wykorzystywany w promocji marek luksusowych, pożądanych a trudno dostępnych.
Myśląc o kolorach kasetonu reklamowego, szyldu czy baneru, zazwyczaj kolor loga firmowego mamy już określony. Ważna jest wtedy decyzja o kolorze tła lub liter występujących w bliskim sąsiedztwie. Na korzystne wrażenie spójności projektu identyfikacji wizualnej firmy wpływa zharmonizowanie kolorów reklamy i najbliższej architektury. Dobrą praktyką jest powtórzenie którejś z barw występujących w bliskim otoczeniu.
Zapoznaj się z naszymi realizacjami na stronach galerii!