Kuczma.pl analizuje poznańską uchwałę krajobrazową.
Prace nad poznańską uchwałą krajobrazową, która ma pomóc uporządkować reklamy w mieście, są już na ostatniej prostej. Kuczma.pl śledzi na bieżąco prace nad tą uchwałą, której celem jest uporządkowanie przestrzeni miejskiej. Dzięki uchwale krajobrazowej będziemy mogli wyeliminować z naszego otoczenia nieestetyczne banery, krzykliwe szyldy oraz inne elementy powodujące dewastację krajobrazu miejskiego - mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. Zgodnie z aktualnymi zapisami Poznań ma zostać podzielony na cztery obszary. Pierwszy z nich to obszar staromiejski, który obejmuje Stary Rynek i okolice oraz Chwaliszewo i Śródkę. Drugi to obszar centrum i historycznych dzielnic, odpowiadający nieco poszerzonej strefie ochrony konserwatorskiej. Kolejny, to obszar zurbanizowany, obejmujący osiedla mieszkaniowe oraz założenia usługowe i przemysłowe oraz obszar przyrodniczy wpisujący się w klinowo-pierścieniowy system zieleni.
Największe nośniki reklamowe - billboardy - w maksymalnym rozmiarze (18 metrów kwadratowych) dopuszczone zostały tylko w obszarze zurbanizowanym i na skrajach obszaru obejmującego centrum i historyczne dzielnice - przy drogach głównych i głównych ruchu przyspieszonego. Słupy ogłoszeniowo-reklamowe oraz tzw. citylighty będą dopuszczone we wszystkich obszarach, ale w obszarze staromiejskim z ograniczeniami. Niemal całkowicie zakazane zostały za to wielkoformatowe banery. Mogą się pojawić tylko na rusztowaniach w czasie prowadzonego remontu elewacji. Dopuszczalne nadal będą murale reklamowe na ścianach szczytowych budynków - z ograniczeniem ich wielkości w zależności od strefy. Szczegółowe informacje dostępne są w Broszurka krajobrazowa 2021.
Co z wejścia w życie uchwały wynika dla użytkowników obiektów, którzy chcą zamontować reklamę na swoich obiektach? Wytyczne odnośnie rodzaju oznaczenia wizualnego obiektów w strefie staromiejskiej obowiązywały już od kliku lat, reklamy w tym obszarze wymagały zgody konserwatora zabytków. Zgodnie z tymi wytycznymi Kuczma.pl dostosowywała witrynę salonu optycznego na ulicy Wrocławskiej.
Na pierwszym zdjęciu witryna po zmianach zgodnych z wytycznymi konserwatora.
Usunięte zostały elementy zewnętrzne, semafor oraz tablice po zewnętrznej stronie witryny.
Elementy logo umieszczone zostały wewnątrz sklepu.
Zasadniczo najbardziej restrykcyjne przepisy dotyczą strefy śródmiejskiej, w pozostałych obszarach, wytyczne nie ograniczają tak bardzo możliwości zamieszczania oznaczeń. Każdorazowo należy przeanalizować przepisy, które już wkrótce zaczną obowiązywać, tak aby już na etapie koncepcyjnym uwzględnić założenia uchwały. Bardzo chętnie pomożemy naszym klientom w doborze odpowiedniego nośnika reklamowego oraz ocenie, czy spełnia on wytyczne Urzędu Miasta.