Szyldowe rewolucje w Gdańsku
Szyldowe rewolucje w Gdańsku
Na przestrzeni ostatnich kilku lat można zauważyć tendencje odchodzenia od dużych reklam. Przedsiębiorcy stawiają na proste, trafiające projekty. Pierwszym miastem w Polsce, która postanowiła unormować to prawnie jest Gdańsk. Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, mija bowiem 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, w tym szyldy, umieszczone przed 2 kwietnia 2018, czyli wejściem w życie Uchwały. Szczegóły na temat uchwały można znaleźć na dedykowanej jej stronie internetowej: www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl.
Gdańska Szkoła Szyldu
By wspomóc włascicieli sklepów i lokalów powstała Gdańska Szkoła Szyldu - ich projekty mają na celu pokazanie jak estetycznie zagospodarować elewacje lokali usługowych i gastronomicznych zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska.
- Przedsiębiorcy albo restauratorzy często myślą: "jeśli właściciel obok ma wielki baner, to ja też chcę". Ale finalnie to czytelny i estetycznie zaprojektowany szyld sprawi, że odbiorca zauważy go w mieście szybciej - mówi Jakub Knera z Gdańskiej Szkoły Szyldu, czyli portalu internetowego, który ma pomóc restauratorom i sklepikarzom dostosować się do wymagań uchwały krajobrazowej.
Ich zdaniem największym błędem jest przekonanie, że tylko duża reklama jest w stanie zwrócić uwagę potencjalnego odbiorcy. Reklamy nie muszą być duże, tylko mądre. Niekiedy bardziej efektywne są banery semaforowe, które "wystają" ze ściany.
Dobry szyld to drogi szyld?
Poprawnie przygotowany szyld wcale nie musi być droższy, co widać w wielu miejscach w Gdańsku. Koszt zależy od wykonania i materiałów, z których powstanie szyld – mogą to być np. litery wymalowane na elewacji. W zależności od tego, co ktoś chciałby zrealizować, można przygotować "budżetowy" projekt.
Więcej informacji i wywiad z Jakub Knera, Gdańska Szkoła Szyldu
Poznań również walczy z chaosem reklamowym. Miasto opublikowało "Szyldownik"
Szyldownik, czyli poradnik skierowany do małych i średnich przedsiębiorców, którzy chcą oznakować miejsce prowadzonej działalności w sposób funkcjonalny i estetyczny, zgodny z zasadami kompozycji i oczekiwaniami Miejskiego Konserwatora Zabytków oraz Pełnomocnika Prezydenta ds. estetyki miasta (Plastyka Miejskiego).