Uchwała krajobrazowa, a rozwiązania włoskie.
Uchwała Krajobrazowa dla Poznania
Uchwała krajobrazowa dla miasta Poznań już obowiązuje.
Do sierpnia 2024 roku przedsiębiorcy i firmy reklamowe mają czas na dostosowanie swoich nośników do przepisów poznańskiej uchwały krajobrazowej. Ci, którzy tego nie zrobią, będą musieli liczyć się z dotkliwymi karami. Taką informację zamieszczono na oficjalnej stronie Urzędu Miasta Poznania.
Jakie działania należy podjąć, aby umieścić reklamę w mieście, opisujemy w osobnym artykule. W tym wpisie chcemy przedstawić Państwu, jakie zasady dotyczące reklam stosuje się we Włoszech.
Zasady umieszczania reklam we Włoszech
Badając tę kwestę, odwiedziliśmy kilka miast w północnych Włoszech. Umieszczenie oznakowania reklamowego w przestrzeni publicznej we Włoszech nie jest łatwe. Przedsiębiorcy chcący promować produkty lub usługi, muszą uwzględnić ograniczenia zawarte w różnych przepisach. Ustawa chroniąca zabytki określa ograniczenia dotyczące miejsca i sposobu umieszczania znaków reklamowych Podobne zapisy znajdują się we włoskim kodeksie drogowym. Oprócz tego każda gmina posiada swoje lokalne, szczegółowe przepisy regulujące zasady zamieszczania reklamy zewnętrznej. Przepisy określają wysokość podatku od reklamy i warunki wydawania pozwoleń.
Mimo restrykcyjnych zasad, istnieją możliwości oznakowania biznesów na elewacjach i w witrynach. Należy jednak przestrzegać przepisów i zachować estetykę.
Wynikiem wprowadzonych zasad jest stosunkowo niewielka, w porównaniu z Polską, ilość szyldów na elewacjach budynków w zabytkowych centrach miast.
Materiały stosowane w reklamach w zabytkowych obszarach
Na ulicach Wenecji nie widzieliśmy reklam w formie świecących napisów, kasetonów, szyldów, montowanych w każdym wolnym miejscu.
Na niektórych, niekiedy wiekowych, budynkach budowniczy wygospodarowywali na fasadzie miejsce na szyld. Wydaje się, że jeśli szyld nie godzi w estetykę, jest dla niego przewidziane miejsce, władze miasta dopuszczają jego zamontowanie.
Poniżej zamieściłam zdjęcia z przykładem reklam zewnętrznych, elewacyjnych. Proszę zwrócić uwagę na użyte, przy ich wykonaniu, materiały. Litery wykonano ze stali szlachetnej, zastosowano subtelne podświetlenie. Znajdujące się w zabytkowej części miasta obiekty posiadają dyskretne oznaczenia, wykonane ze szlachetnych materiałów, montowane na niewielkim, neutralnym dystansie.
Dyskretne oznakowanie
Zdarza się jednak również, że firmy nie posiadają żadnego oznaczenia, oprócz nazwy na stylowym, kamiennym domofonie lub dyskretnej szklanej tablicy. Czasami ma się wrażenie, że Włosi żyją w przekonaniu, iż ich marka własna, renoma i tradycja wystarczą do promocji biznesu. I zapewne tak jest, ze żadna reklama nie zastąpi rzetelnej opinii o firmie.
Wykorzystanie markiz
Surowe obostrzenia dotyczą również supermarkety i sklepy sieciowe, nawet jeśli nie znajdują się w ściśle zabytkowych obszarach miasta. W przypadku tych obiektów, dla zaprezentowania marki, najczęściej wykorzystuje się markizy.
Tablice w formie mozaiki
Ciekawa sytuacja ma miejsce w Rawennie, raju dla wielbicieli antycznej i współczesnej mozaiki. W zabytkowym centrum dopuszcza się , a nawet zaleca stosowanie szyldów i tabliczek adresowych w postaci mozaiki. Stanowi do nawiązanie do tradycji miasta i jego ważnej historycznej roli od V wieku naszej ery.
Życzyli byśmy sobie, aby ta moda zawędrowała również do Poznania, tym bardziej, że od lat działa tutaj Pracownia Witraży i Mozaiki Obiekt, Magdaleny i Marcina Czeskich.
Witryny sklepowe jako przestrzeń reklamowa
Wobec tak surowych wytycznych, w zakresie oznakowania reklamowego budynków, jakie pozostają możliwości aby wyróżnić swoje przedsiębiorstwo?
W zabytkowych uliczkach włoskich miast jako przestrzeń reklamową z powodzeniem wykorzystywane są okna i framugi, których nie dotyczą rygorystyczne przepisy.
Zasadą jest, że witryny, czy to sklepowe, czy restauracyjne, są jasno oświetlone i już to przyciąga wzrok klientów. Estetycznie wykonane litery przestrzenne, kasetony oraz grafika z folii plotowanej, przyklejone do szyby lub montowane po wewnętrznej stronie lokalu do sufitu lub we wnęce. W jasnej, oświetlonej witrynie są bardzo czytelne i pełnią dobrze swoją funkcję.
Sztuka wystaw sklepowych
Odrębnym zagadnieniem jest wystrój wystaw sklepowych, w tak zaawansowanej kulturze kupieckiej, jaką jest region Wenecji Euganejskiej. Wystawy we Włoszech są kwintesencją sztuki merchandisingu. Merchandising rozumiany jako sposób prezentacji towarów w punktach sprzedaży, sztuka podnoszenia efektywności sprzedaży towarów masowych i w masowej skali poprzez wykorzystanie topografii sklepu oraz elementarnych zasad psychologii społecznej, sztuki prezentacji produktów, budowanie skojarzeń klientów oraz stosowanie różnorodnych chwytów marketingowych, został przez Włochów dopracowany do perfekcji, czyniąc z niego niejednokrotnie sztukę.
Wystrój witryn, sposób prezentacji towarów w celu zwiększenia sprzedaży zainteresowania odbiorców, a nawet zwiększenia subiektywnej wartości towaru w oczach klienta, taką definicję uosabiają sklepy w Wenecji, Rawennie, czy innym mieście we Włoszech. Poniższe zdjęcia przedstawiają witryny sklepów Rolex oraz Saint Laurent, Louis Vuitton.
Wystawy mają znamiona dzieła sztuki, przy ich produkcji wykorzystuje się szlachetne, naturalnych materiałów, symbolicznie nawiązujące do miejsca, pory roku, wzbudzając w klientach poczucie zachwytu, nostalgii, radości.
Na załączonej fotografii, jedna z wystaw lokalnych, małych biznesów, którzy z dużo mniejszym kunsztem prezentują swoje produkty, mimo to nadają charakter i urok wąskim, zabytkowym uliczkom.
Podsumowanie
Na ulicach zabytkowych włoskich miast, ze względu na restrykcyjne przepisy nie znajdziemy wielu szyldów w porównaniu z polskimi ulicami. Eleganckie i wykonane estetycznie oznaczenia, umieszczone są tak, aby nie zasłaniać bryły architektonicznej. Powszechnie stosowanym i dającym dużą swobodę rozwiązaniem jest wykorzystywanie witryn sklepów i lokali jako wizytówka biznesu. Ten rodzaj merchandisingu Włosi rozwinęli do perfekcji.